Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Banyoles presenta ‘Itineraris viscuts’ per promoure la mobilitat sostenible i segura entre els infants

El recurs permetrà que més de 450 alumnes de cicle mitjà de primària dissenyin i visquin itineraris sostenibles i segurs

dilluns 13 novembre 2023

El Servei d’Educació de l’Ajuntament de Banyoles ha presentat avui ‘Itineraris viscuts’, un nou recurs educatiu per promoure la mobilitat segura, sostenible, saludable i socialitzadora entre els infants. El recurs, que es porta a terme en col·laboració amb l’Escola de Natura i les escoles de primària, permetrà que més de 450 alumnes de cicle mitjà de primària dissenyin i visquin itineraris sostenibles i segurs a l’escola. 

El nou recurs educatiu s’ha iniciat avui a l’escola de La Draga i es farà també a les escoles de Can Puig, Casa Nostra, Pla de l’Ametller i La Vila. En total, seran més de 450 alumnes de tercer i quart de primària dels centres perquè “prenguin consciència de la importància d’una mobilitat segura, sostenible, saludable i socialitzadora i reflexionin sobre la seva mobilitat, treballant un itinerari comú de desplaçament fins a un punt comú que en aquest curs serà l’ajuntament”, com ha explicat la regidora d’Educació, Nani Comalat. La regidora ha remarcat que el projecte “ha sorgit de la demanda de les pròpies escoles que volien promoure propostes per fomentar la mobilitat sostenible entre l’alumnat”. 

Per iniciar el projecte s’ha fet una sessió de formació amb les mestres, caps d’estudi i/o coordinadores de cicle. Seguidament, es faran dues sessions a l’aula, amb educadores de l’Escola de Natura, per tal que els infants puguin traçar el recorregut que volen fer i treballarne el contingut. Cada escola escollirà un itinerari diferent amb un punt d’arribada comú, que aquest any serà l’ajuntament. 

El projecte vol promoure el fet d’anar a peu o amb bicicleta, retornant a un ritme més tranquil i pausat, posant el focus en l’experiència social i personal que cadascun dels participants viuen  durant l’itinerari escollit. Des de l’Escola de Natura, Mar Hereu, ha explicat que “el projectecompta amb tres fases: la preparació de l’itinerari on els alumnes tracen la ruta que viuran, després l’executen i viuen una experiència emocional personal i en grup i, posteriorment, el comparteixen amb les altres escoles i també dins la mateixa escola perquè puguin promocionar el fet de reconnectar amb la ciutat, aprendre l’autonomia i poder-se moure tranquils per Banyoles”.

‘Itineraris viscuts’ té diferents dimensions: una de mediambiental i directament relacionada amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible; una de social, perquè pretén fer comunitat i una de personal com són els hàbits de salut, la consciència emocional i la presa de decisions. En aquest sentit, durant el curs escolar, l’alumnat portarà a terme diferents activitats manipulatives o sensorials, també treballaran sobre mapes per orientar-se o la senyalística de la ciutat per aprendre les indicacions i quines els serveixen per orientar-se. Una vegada fet aquest treball, l’alumnat sortirà per iniciar l’experiència de l’itinerari. Mar Hereu ha destacat que “és un projecte obert que permet que cada centre pugui incorporar-lo i adaptar-lo a la seva metodologia i al seu dia a dia”. 

Està previst que a finals del segon trimestre tots els centres educatius es trobin al destí comú, que aquest any serà l’ajuntament, i posteriorment tots podran posar en comú l’itinerari que cada escola ha viscut i les casuístiques que s’ha trobat cada centre.