Una “Biblioteca Humana” inaugura una exposició entorn el Dia Internacional contra la Mutilació Genital Femenina a Banyoles
Tres dones mediadores voluntàries han parlat de la seva experiència com a dones mutilades. Des d’avui i fins el 6 de febrer es pot visitar al Centre d’Atenció Primària de Banyoles l’exposició “Mediadoras”
divendres 31 gener 2025
Aquest matí ha tingut lloc una “Biblioteca Humana” al Centre d’Atenció Primària (CAP) de Banyoles on tres dones mediadores voluntàries han explicat la seva experiència entorn a la mutilació genital femenina. Aquest acte ha servit per inaugurar l’exposició “Mediadoras” de l’entitat Médicos del Mundo, una associació que compta amb el suport de l’entitat banyolina Legki Yakaru.
El proper dijous 6 de febrer es commemora el Dia Internacional de Tolerància Zero contra la Mutilació Genital Femenina. Per aquest motiu, des de l’Ajuntament de Banyoles s’ha cregut convenient fer de nou alguna acció per donar veu a aquesta reivindicació. Ester Busquets, regidora de Serveis Socials, Acció Comunitària, Polítiques d’Igualtat i Salut ha destacat que “cal visibilitzar que en el nostre entorn més proper aquestes violències existeixen i no ens podem tapar els ulls davant d’aquesta realitat. S’ha avançat molt en l’erradicació d’aquesta violència sexual, però ens queda molt camí per recórrer”.
Des d’avui i fins el 6 de febrer es podrà visitar al CAP de Banyoles l’exposició “Mediadoras”, que forma part del projecte “TODAS” de l’entitat Médicos del Mundo que treballa per la erradicació de la mutilació genital femenina, els matrimonis forçats i la poligàmia a l’Estat espanyol. Al voltant de l’exposició, Beatriz de Ory Azcárete, tècnica de migració i gènere de Mèdicos del Mundo ha explicat que “a l’exposició volem remarcar el paper de les mediadores, unes dones que treballen no només en aquest àmbit de la mutilació genital femenina, sinó que també ho fan en contra del racisme o de les violències obstètriques”, a més d’afegir que “aquesta és una reivindicació de totes, i no només d’un col·lectiu o una religió”.
Per la seva banda, la presidenta de l’Associació Legki Yakaru de Banyoles, Dialla Diarra ha agraït la col·laboració de l’entitat Médicos del Mundo, destacant també que “sense el suport de l’Ajuntament i del CAP no hagués estat possible muntar aquesta exposició i fer la Biblioteca Humana”.
“Biblioteca Humana” per donar veu a aquesta realitat
Per donar el tret de sortida a aquesta exposició, avui s’ha dut a terme el que es coneix com una “Biblioteca Humana”, una iniciativa nascuda a Dinamarca l’any 2000 que té per objectiu contribuir a millorar la tolerància i la comprensió entre persones.
En una “Biblioteca Humana” es creen espais segurs per al diàleg on es pot parlar obertament sobre temes tabús entre persones molt diferents que potser no haurien tingut mai l’oportunitat de compartir una conversa. Així, avui a Banyoles tres dones mediadores voluntàries han explicat la seva experiència entorn a la mutilació genital femenina, en una activitat oberta a tota la població que s’ha fet al mateix CAP de Banyoles i en el que les persones que han assistit com a públic han pogut també participar fent preguntes a les tres dones participants.