Laura Tallada Fàbrega, Banyolina de l’Any 2026
La jove banyolina ha obtingut aquest any la nota mitjana més alta de tot Catalunya a les Proves d’Accés a la Universitat. El jurat ha posat en valor el talent, l’esforç i el ser un referent per a les futures generacions
divendres 18 setembre 2026
La 18a edició dels Premis Banyolí de l’Any han distingit a Laura Tallada Fàbrega com a Banyolina de l’Any, una distinció que es proposa per iniciativa popular i que vol reconèixer, més enllà de la qualificació acadèmica, els tres pilars que l’han portat fins aquí: el talent, l’esforç i la constància que ha mantingut durant tota la seva etapa formativa. Durant l’acte també s’han entregat els premis a la Trajectòria a Joana Puig; a la Millor Iniciativa Social per l’entitat Astrobanyoles; i la Millor Iniciativa Empresarial, que ha rebut Embotits Sarquella.
L’Auditori de l’Ateneu de Banyoles ha acollit una nova entrega dels Premis Banyolí de l’Any que, en aquest 2026, arriben a la majoria d’edat. La iniciativa segueix amb la mateixa filosofia del primer any: posar en valor la tasca que desenvolupen persones, empreses i entitats de la ciutat i del Pla de l’Estany. En l’obertura de l’acte d’entrega dels guardons l’alcalde de Banyoles, Miquel Noguer, ha destacat que “arribar a la majoria d’edat significa haver crescut, haver-se consolidat i haver guanyat una mirada pròpia. Complir divuit anys també vol dir assumir noves responsabilitats: mirar el camí recorregut amb orgull, però sobretot encarar el futur amb ambició, criteri i compromís.”, a més d’afegir que “esforç, tenacitat i perseverança son tres valors que defineixen aquests premis, i hi ha un aspecte fonamental que els és comú a tots: el talent. Premiar el talent no és només reconèixer un resultat, és valorar tot allò que hi ha al darrere: hores de dedicació, d’aprenentatge, d’errors superats, de persones que hi han fet costat i voluntat de contribuir”.
Laura Tallada Fàbrega Premi Banyolina de l’Any
La jove Laura Tallada Fàbrega ha estat la guardonada com a Banyolina de l’Any per haver obtingut una nota de 9,90 sobre de 10 a les darreres Proves d’Accés a la Universitat (PAU), essent la millor nota mitjana de tot Catalunya. El jurat ha volgut premiar la dedicació que la Laura ha mantingut durant tota la seva etapa formativa, i per haver demostrat que l’excel·lència no és fruit de la casualitat, sinó d’un treball sostingut en el temps. En aquesta línia, el seu compromís s'ha reflectit en una trajectòria impecable, on destaca també el primer premi a la Olimpíada Clàssica de la Universitat Autònoma de Barcelona obtingut aquest mateix any. El talent innat de la Laura per a les lletres s'ha vist potenciat per una perseverança admirable.
Tanmateix, el jurat ha destacat que el seu èxit projecta positivament el nom de Banyoles i referma la gran qualitat de la comunitat educativa del Pla de l'Estany que, per quart any consecutiu, ha estat la comarca amb millor nota mitjana de les PAU de tot Catalunya. Aquest guardó és, per tant, també un reconeixement a tota la comunitat educativa de la ciutat i a les famílies d’aquests estudiants. En definitiva, la Laura representa l'orgull d'un municipi que veu en la seu jovent un dels millors actius per al seu futur.
Joana Puig, premi a la Trajectòria
Nascuda el 28 d’agost de 1946, Joana Puig i Costa és una de les figures compromeses del teixit associatiu de Banyoles. Al llarg de la seva vida, ha demostrat una vocació de servei a la comunitat, convertint-se en un pilar fonamental per a la millora, indirectament, de la salut pública i el benestar dels banyolins i banyolines.
Actualment, el seu nom va lligat a la presidència de l'Associació Contra el Càncer a Banyoles, des d'on canalitza tota la seva energia cap a una de les causes humanes més transversals. La seva capacitat per mobilitzar la ciutadania ha permès teixir aliances sòlides entre les institucions, les empreses locals i els veïns i veïnes de Banyoles i la comarca del Pla de l’Estany. Joana Puig també col·labora activament amb l’Associació de Pessebristes de Banyoles, entitat a la qual cedeix un espai a l’antiga Farinera Surribas perquè hi porti a terme l’escola de pessebristes.
En paral·lel, la seva determinació l'ha portat a defensar la prevenció i la salut com a drets col·lectius. Ha liderat a peu de carrer i davant les institucions polítiques campanyes en favor de la salut pública, com el projecte per aconseguir una "Generació Sense Tabac", incidint en l'educació dels joves de la ciutat.
Astrobanyoles, premi a la Millor Iniciativa Social
L’entitat banyolina Astrobanyoles ha estat reconeguda en aquesta 18a edició amb la Millor Iniciativa Social per la tasca que porten a terme, des de fa més de dues dècades, fent de la curiositat, el coneixement i la passió per la ciència una forma de servei a la ciutat. Des de la seva fundació l’any 2002, l’entitat ha mantingut una trajectòria continuada de divulgació científica, educació i participació ciutadana. Una trajectòria que ha anat molt més enllà de l’astronomia i que ha contribuït a fer de la ciència una part de la vida cultural de Banyoles.
Durant aquests anys ha ajudat Banyoles a mirar més lluny: ho ha fet acostant l’astronomia als infants i als joves, entrant als centres educatius, promovent la recerca, estimulant les vocacions científiques i tecnològiques, especialment entre les alumnes joves i oferint a la ciutadania espais per entendre millor el món que l’envolta.
A més, aquest any 2026, aquesta vocació divulgativa ha tingut una expressió especialment significativa amb motiu de l’eclipsi solar del passat mes d’agost. Astrobanyoles ha contribuït a apropar aquest fenomen extraordinari a la ciutadania mitjançant activitats d’observació, tallers, xerrades i accions divulgatives, explicant el fenomen i, alhora, facilitant les pautes necessàries per observar-lo amb seguretat. Una activitat que
Embotits Sarquella premi a la Millor Iniciativa Empresarial
El Premi Banyolí de l’Any a la Millor Iniciativa Empresarial 2026, que reconeix l’aportació empresarial més innovadora a Banyoles i el Pla de l’Estany en el darrer any, ha estat per a l’empresa Embotits Sarquella, l’empresa alimentària amb seu a Banyoles i que porta gairebé 90 anys d´activitat (1938) amb 5 generacions al seu davant.
Embotits Sarquella va començar només comercialitzant, però a partir de 1970 ja va començar a fabricar els seus propis productes. Actualment actua bàsicament en el sector d’hoteleria, produint productes càrnics derivats del porc i del gall dindi. Té més de 80 operaris amb una facturació anual d’uns 25 MEUR. Exporta a Grècia, Malta, Dinamarca, Romania, Polònia, Líban, entre altres països.
Enguany, ha realitzat una ampliació molt important al Polígon de Cornellà del Terri, ampliant les seves instal·lacions en 1.800 m2 més, on hi ha part de la producció i magatzem, amb una inversió d’uns 3 MEUR.
Premis Banyolí de l’Any
Els Premis Banyolí de l’Any s’han lliurat aquest vespre en el transcurs d’un acte que s’ha celebrat a l’Auditori de l’Ateneu de Banyoles, presidit pel conseller d’Unió Europea i Acció Exterior de la Generalitat de Catalunya, Jaume Duch i amb l’assistència de més de 240 persones. L’acte s’ha tancat amb l’actuació de l’Orquestra Ateneu de l’Escola Municipal de Música de Banyoles, formada per una desena d’alumnes universitaris i adults que han interpretat, sota la direcció d’Arnau Pera, dos temes de bandes sonores de pel·lícules.
Els Premis Banyolí de l’Any són una iniciativa de l’Ajuntament de Banyoles i compten amb el suport de la Diputació de Girona i el Consell Comarcal del Pla de l’Estany.
Fotos: Pere Duran / Nord Media