Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Arxiu comarcal del Pla de l’Estany

 

L'Arxiu Comarcal del Pla de l’Estany (ACPE) es troba ubicat a la primera planta del claustre de l’antic Monestir de Sant Esteve de Banyoles. Entra en funcionament l'any 2007 gràcies al conveni signat entre la Generalitat de Catalunya, el Consell Comarcal del Pla de l’Estany i l’Ajuntament de Banyoles. Està adscrit al Departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya i la gestió es fa conjuntament entre el Consell Comarcal del Pla de l’Estany i l’Ajuntament de Banyoles.

Té la missió fonamental de preservar, custodiar i difondre el patrimoni documental de la comarca. Alhora fa la doble funció d'Arxiu Comarcal del Pla de l'Estany i d'Arxiu Municipal de Banyoles.

Amb voluntat de servei a les institucions i als ciutadans, té dos objectius directament relacionats. El primer és preservar el patrimoni documental del Pla de l’Estany, i el segon és difondre la història comarcal. En relació amb el segon, l’ACPE assessora i informa els ciutadans que acudeixen individualment, tant per a resoldre tràmits administratius com per investigar temes històrics. És un servei gratuït i obert a tothom.

A l’ACPE s’hi troba documentació generada per les institucions públiques (ajuntaments de la comarca, Consell Comarcal i departaments de la Generalitat al Pla de l’Estany), d’empreses, institucions i associacions privades, i de famílies i persones individuals. També vetlla per la documentació més recent que pugui esdevenir patrimoni cultural, i que corri el risc de ser malmenada o destruïda.


El monestir, fundat al segle IX, ha sofert grans transformacions al llarg del temps, de manera que actualment, el volum dominant correspon a una obra d'estil neoclàssic de la qual destaquen l'església i el claustre. Tot al voltant del pati central del claustre s’ha rehabilitat una superfície de quasi 1.360 m2, seguint el projecte de l’arquitecte Jeroni Moner Codina.

L'ACPE té tres tipus d'espais:

1. El destinat al públic, amb una àmplia sala de consulta amb dotze punts per als usuaris, i un espai polivalent per a activitats culturals i didàctiques.

2. El de treball per als arxivers, que es compon de dos despatxos, la sala de classificació, i la sala de desinsectació i desinfecció dels documents.

3. El de custòdia de la documentació, que correspon a dos dipòsits amb capacitat per a 5.500 metres lineals, un dipòsit per a fons fotogràfics, i un altre per a documents de format especial, com per exemple els pergamins i els plànols.

També disposa dels sistemes de conservació ambiental i de seguretat més moderns i està plenament adaptat per facilitar l’accés a les persones amb mobilitat reduïda.

PÀGINA WEB DE L'ARXIU COMARCAL DEL PLA DE L'ESTANY