Banyoles presenta un renovat El Cant de la Sibil·la
Previ a la interpretació del Cant hi haurà una breu xerrada introductòria. A més, hi haurà una nova Sibil·la, un nou vestuari i noves sonoritats instrumentals
dilluns 23 desembre 2024
Aquest dimarts 24 de desembre a l’església de Santa Maria dels Turers de Banyoles es tornarà a viure per tercer any consecutiu el cant medieval mil·lenari d’El Cant de la Sibil·la, en la versió de l’església de Sant Andreu del veí poblet del Torn, la més antiga que es conserva en llengua catalana. La representació, que arriba amb diferents novetats, es farà just abans de la Missa del Gall, a l’església de Santa Maria dels Turers, en una iniciativa impulsada per l’Ajuntament de Banyoles en col·laboració amb Joventuts Musicals de Banyoles i interpretació de Cor de Teatre. L’acte avança els seus horaris, de manera que a les 6 de la tarda es farà una breu xerrada prèvia i a dos quarts de set del vespre tindrà lloc la interpretació pròpiament dita.
L’any 2022 l’Ajuntament de Banyoles, Cor de Teatre i Joventuts Musicals van iniciar la recuperació del cant que es va viure amb gran afluència de públic a l’església de Santa Maria dels Turers. El regidor de Cultura i Patrimoni Cultural, Miquel Cuenca, ha explicat que “quan una recuperació de patrimoni immaterial com aquesta mereix una resposta tan immediata i massiva per part de la gent, vol dir que s’ha tocat quelcom de molt profund i arrelat en la nostra cultura. I més enllà del fet que cada cop s’està estenent més la recuperació del Cant de la Sibil·la a tots els Països Catalans, la de Banyoles és una interpretació cada cop més singular entre les diferents Sibil·les”.
Nova Sibil·la, nou vestuari i novetats en la sonoritat
L’escenificació que es podrà veure aquest dimarts a Santa Maria dels Turers, de nou, anirà a càrrec de la companyia banyolina Cor de Teatre. El seu director David Costa i el filòleg Jordi Roca s’han encarregat que recuperar i adaptar els textos i les músiques. Amb la voluntat de contextualitzar i situar millor a les persones que assisteixen a l’església, prèviament a la interpretació d’El Cant de la Sibil·la, a les 6 de la tarda, es farà una breu presentació per ajudar a contextualitzar i entendre el què el públic veurà i escoltarà. A 2/4 de 7 del vespre és quan s’oferirà el Cant, que pel què fa al text interpretat a Banyoles, data de finals del segle XIII. Enguany, hi ha canvi de Sibil·la: si en les dues primeres edicions ha estat la joveníssima Rosa Vilanova ara li agafa el relleu Sara Costa. Així mateix, el vestuari de la Sibil·la serà nou i amb una vocació de clara contemporaneïtat.
En aquests sentit, David Costa ha destacat que “hi haurà una nova Sibil·la amb l’objectiu de potenciar la comprensió i el dramatisme del missatge que anuncia”, a més d’afegir que “aquest any també es comptarà amb un nou vestuari dissenyat per Joana Poulastrou i Chu Uroz, de TXU Studio”.
Per altra banda, a nivell instrumental també hi haurà noves sonoritats amb la viola d’arc, la flauta de bec i percussions interpretades per Miriam Encinas Laffitte, que s’uniran al violoncel barroc de Daniel Regincós per acompanyar les veus de Cor de Teatre.
Fent-se ressò de totes aquestes novetats, el president de Joventuts Musicals de Banyoles, Rafel Juanola, ha explicat que “sense renunciar al rigor musicològic, a Banyoles volem que s’interpreti una Sibil·la amb tocs de modernitat i de llibertat expressiva, perquè no podem aplicar uns criteris historicistes i puristes ja que no coneixem com s’interpretava realment a la nostra comarca, i perquè busquem dotar-la d’actualitat i vigència”.
En l’adaptació del text s’han mantingut els occitanismes que no impedeixen la comprensió del text o bé que són explicats a la glossa que es fa de cada estrofa, on també s’han volgut donar les claus perquè les persones del segle XXI s’acostin a la voluntat didàctica que té El Cant de la Sibil·la. Pel que fa a la música, és la transcripció musical del Cant de la Sibil·la que es troba recollida a l’Ordinarium Barcinonense, datada del 1569.
Finalment, Mossèn Ramon Pijoan, rector de l’església de Santa Maria dels Turers ha volgut destacar que “la interpretació del Cant de la Sibil·la s’ha incorporat de manera natural a tot el programa d’actes i celebracions religioses i culturals que conformen el Nadal al nostre arxiprestat.
El Cant de la Sibil·la
El Cant de la Sibil·la és un cant d’origen medieval que forma part de les matines de Nadal i que només ha perviscut a Mallorca i a l’Alguer. Va ser una de les dramatitzacions medievals nadalenques que més van arrelar a Catalunya a l’Edat Mitjana quan moltes celebracions litúrgiques s’acompanyaven de representacions i drames de caire didàctic i moral per a fer-les més entenedores al poble. El Cant de la Sibil·la el protagonitza un nen o una dona vestits de sibil·la, l’endevinadora del món pagà, amb un mantell de seda i amb una espasa a la mà. Amb el pas dels segles, aquestes representacions van anar evolucionant fins que l’església va deixar de considerar-les útils i les va prohibir.
Declarat Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la UNESCO, El Cant de la Sibil·la també s’havia representat al Pla de l’Estany. Es té constància, a través d’un pergamí descobert l’any 1946 per l’escriptor i historiador banyolí Mossèn Lluís Constans, que l’escenificació es feia a l’església de Sant Andreu del Torn la nit de Nadal. El pergamí, que data del segle XIII, és un dels més antics que es conserven en llengua catalana i un dels més complets pel que fa a aquest cant.
Artistes:
Cor de Teatre: Mariona Callís, David Costa, Sara Costa (Sibil·la), Aleix Fernández, Sara Gómez, Nuri Hernández, Nasi Marco, Ànnia Pons, Joan Rigat i Rosa Vilanova.
Violoncel barroc: Daniel Regincós
Viola d'arc, flauta de bec i percussions: Miriam Encinas Laffitte
Dramatúrgia i moviments escènics: Jordi Roca i Rovira
Direcció musical: David Costa