Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Banyoles presenta el primer gran estudi dedicat al retaule de la Mare de Déu de l’Escala

Es tracta del volum 26 de la col·lecció municipal Quaderns de Banyoles i s’edita en un nou format de llibre d’art. Els autors són Pere Freixas i Roser Juanola i hi defensen que el retaule és una de les obres mestres del gòtic internacional.

divendres 07 febrer 2025

L’Ajuntament de Banyoles presenta aquest dissabte 8 de febrer el número 26 dels “Quaderns de Banyoles” titulat El retaule de la Mare de Déu de l’Escala de Banyoles, obra mestra del gòtic internacional. Aquest llibre és el resultat de dos anys de feina i recerca exhaustiva per part dels seus autors, els doctors Pere Freixas i Roser Juanola. La presentació d’aquesta publicació coincideix amb l’obertura al públic en general del Monestir de Sant Esteve, espai on es pot contemplar aquesta obra.

El retaule de la Mare de Déu de l’Escala de Banyoles, obra mestra del gòtic internacional es presenta en un nou format de llibre d’art, amb unes dimensions més grans del que és habitual en la col·lecció, i és el primer estudi sistemàtic i exhaustiu d’aquest retaule de Joan Antigó. El llibre ve acompanyat d’un reportatge fotogràfic excepcional a càrrec de Josep Maria Oliveras que permet contemplar com mai fins ara tots i cadascun dels detalls del retaule. Al llarg de les seves 274 pàgines, els doctors Freixas i Juanola examinen cadascuna de les escenes del retaule, la seva història i la del seu autor, tot situant l’obra pictòrica en el context del gòtic català i europeu.

Amb un tiratge de 700 exemplars, aquest llibre pretén demostrar quelcom que diversos autors ja han defensat abans, que el retaule de la Mare de Déu de l’Escala és una obra mestre del gòtic internacional i un dels millors exemples d’aquest corrent artístic a escala europea.

En aquest sentit, el regidor de Cultura i Patrimoni cultural, Miquel Cuenca, ha explicat que “aquest estudi era totalment necessari per posar arguments a quelcom que ja sabíem de fa temps, que a Banyoles hi tenim un dels millors retaules del gòtic internacional. I per tant, publicar-lo és un pas més en la progressiva recuperació del conjunt del Monestir de Sant Esteve de Banyoles”, a més d’afegir que “hem aprofitat per editar tota una sèrie de materials complementaris, com punts de llibre, làmines o postals, que es convertiran, de ben segur, amb un nou atractiu turístic per a Banyoles”.

Per la seva banda, els autors de llibre, Pere Freixas i Roser Juanola, que han tingut paraules d’agraïment al consistori per haver confiat en ells l’estudi del Retaule de la Mare de Déu de l’Escala, han destacat que “el llibre vol arribar al gran públic, amb un llenguatge entenedor i sense grans tecnicismes, si bé seguint el rigor acadèmic necessari per fer l’estudi del retaule”. Al voltant de la figura de Joan Antigó, han explicat que “podem dir que era una persona culte i un pintor versàtil pels detalls en la vestimenta i expressions dels personatges que estan representats en aquesta obra”.

El retaule de la Mare de Déu de l’Escala

El retaule de Santa Maria o de Nostra Senyora de l'Escala és obra de Joan Antigó, de l'escola de Girona, i va ser realitzat entre el 1.437 i el 1.439. És considerada una peça excel·lent, d'entre les millors del gòtic internacional i va ser encarregat per l'abat Pau per 200 florins. Consta de 5 cossos verticals, amb el central buit per a posar-hi una mare de déu, que tot primer fou de fusta i més tard se substituí per l'actual d'alabastre policromat (segle XIV). Els altres cossos estan ocupats per escenes de la vida de la Mare de Déu, per ordre cronològic segons la Llegenda Àuria de Jacobo de Varaggio. El sotabanc, que sosté el retaule, està format per set plafons, amb figures de sants i de la Mare de Déu dels Dolors, excepte el del mig, que és buit perquè allí s'hi posava sempre una Pietat.

El llibre El retaule de la Mare de Déu de l’Escala de Banyoles, obra mestra del gòtic internacional arriba a les llibreries a partir d’aquest dissabte 8 de febrer i es posa a la venda a un preu de 28 euros. Junt amb el llibre s’han editat materials complementaris com són diverses làmines, postals i punts de llibre en els quals es reprodueixen escenes i detalls del retaule i que es posaran a la venda al propi Monestir, als Museus de Banyoles i a l’Oficina de Turisme de la ciutat.