Objecte flash decoratiu

Banyoles

cerca

sant antoni abat

 carruatge Curto Imatges
  • Data: un diumenge de mitjans de gener (la diada del sant és el 17 de gener).
  • On té lloc?: pels carrers de Banyoles.
  • Horari: la cercavila comença cap a les 11h i al voltant de les 12h, després de beneir a Santa Maria dels Turers, es balla la sardana a la Plaça Major. A quarts de dues es tanca la rua amb la desfilada de tots els participants a la plaça dels Turers.

Què és?
Aquesta festa és una de les diverses festes que es fan a Banyoles relacionades amb els cavalls i el bestiar, com la Fira de Sant Martirià.

El dissabte els genets es concentren per anar a lliurar plegats el pendó al pendonista. El pendó restarà penjat al balcó de casa seva fins l’endemà a l’inici de la cercavila. I és a la cercavila on la festa esdevé més significativa. Els genets i els conductors de carruatges, acompanyats de l’orquestra, fan un recorregut pels carrers de Banyoles on tots els cavallistes són convidats a bunyols i vi o moscatell, oferts pel pendonista i per establiments del recorregut.

Actualment, també es porten a beneir animals domèstics com els gossos i els gats. La benedicció es fa a davant de l’església de Santa Maria dels Turers i un cop s’arriba a la plaça Major es fa una aturada per ballar la tradicional sardana “Bon dia, Lionor”.

Aquesta sardana la ballen els pabordes, quatre o sis homes que en els seus orígens eren els organitzadors de la festa. Es tracta d’una sardana curta, que es balla en honor del pendonista i dels cordonistes, que normalment són els fills o familiars propers del pendonista.

Seguidament, la cercavila es dirigeix a l’oratori de Can Trull, on es resa un parenostre davant de la imatge del sant. El recorregut es tanca a la Plaça dels Turers, on tots els participants desfilen i saluden davant del pendonista i els cordonistes. Tots ells aniran tot seguit a l’àpat i el ball tradicionals.

El detall
Els guarniments, les selles i les mantes dels cavalls tenen tota una tradició. Els que llueixen el pendonista i els cordonistes, juntament amb el pendó, pertanyen a la comissió organitzadora de la festa i es guarden d’un any per l’altre. Però durant la cercavila pels carrers de Banyoles fixeu-vos bé amb en tots els cavalls i els carros: podreu observar cavalls molt ben cuidats, engalanats amb els millors guarniments, carruatges antics restaurats amb molta cura i decorats molt bellament, i genets que de muntar en fan un art.

imprimir

Copyleft Ajuntament de Banyoles. Avís legal
Pg. de la Indústria, 25 | 17820 - Banyoles | Tel. 972 57 00 50
Arxiu vàlid XHTML 1.0 Strict, CSS 2.0, WAI-AA
Mapa web | Accessibilitat | Subscripció | Crèdits